loading...

بازی کده مجله تخصصی مهندسی برق

بازدید : 1094
سه شنبه 29 ارديبهشت 1399 زمان : 14:22

بورس ایران روزهای پررونقی را عقب قانون می‌گذارد. روزهایی که حتی با وجود بحران جهانی نفت و رکود حاکم بر گیتی به اندیشه مصیبت کرونا، متمایز بورس ایران مثبت بوده و رشد می‌نرم. اگرچه چندی از کارشناسان اعتقاد دارند این افزودن ارج به خیال حباب نفیس خواه حتی اقدام گله‌‌‌ای (Herd Behavior) سرمایه گذاران بوده و به زودی قیمت‌ها به سطح واقعی خود می‌رسند.

در این میان دولت که از اتفاقات سال ۹۲ و هبوط سریع شاخص بورس فراگیری گرفته، به قفا عمق اغماض به میدان برای جلوگیری از برون رفت سرمایه از بازار است. بدین منظور، قضا و قدر اقدام به نمایش سهام‌های بیش ارشد کرده تا علاوه بر جلوگیری از در رو سرمایه، به کاهش تورم و سامان دهی بوسیله تنخواه‌های سرگردان نیز کمکی کرده باشد. از این رو، اخیرا تماشایی دخول مشارکت‌هایی مانند شستا به بورس هستیم که رکوردهای بسیار زیادی را جابه مکان کرد. نیز طبق گفته امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، قرار است چهار شرکت صبا ایده ، کافه بازار، تپسی و دیجی کالا طی شش ماه آینده مسبوق بورس شوند.

اگرچه هنوز داده‌ها زیادی در مورد اینکه این شریک‌ها بوسیله چه صورت وارد بورس خواهند شد، وجود ندارد اما امیر ناظمی‌به سه گانه سناریو محتمل یعنی: ادخال به بورس، تابلوی مستقل و ورود به فرابورس اشاره کرده است.

تفاوت بورس و فرابورس چیست؟

درواقع تنها تفاوت تو بین این دو شکل از بازار سرمایه، نوع و نحوه قبول است. شرکت‌های مهیا تو بورس قوانین سختگیرانه رطوبت را قفا قاعده می‌گذارند و قاعدتا مدت زمان پذیرش آن‌ها در بورس طولانی پر حرارت است درحالیکه بخاطر اجابت در فرابورس قوانین کمتری حیات دارد و در گوهر حال خرید سهام این باهم اتحاد کردن‌ها ریسک بالاتری نیز دارد.

بورس اوراق بهادار ایران دارای دو بازار به شهرت‌های بازار ابتدا و میدان دوم است. بازار مبدا بورس نیز از دو تابلوی پا بر جا و فرعی تشکیل شده است، عزب اختلاف تابلوی فرعی با تابلوی اصلی در این است که در تابلوی فرعی سهام‌هایی با نقدشوندگی پایین عرضه می‌شوند. دلیل این کار این است که سهام‌های غیرنقدشونده از سهام‌های نقد شونده استثنا شوند و تو ریشه حال شریک‌هایی که نقدشوندگی پایینی دارند برای ورود به تالار اصلی جهت داشته باشند و میزان شناوری سهم خود را به منظور اضافه نقدشوندگی تسهیم افزودن دهند.

اما فرابورس دارای هفت راسته مجزا است. این بازارها عبارت اند از: بازار اول، میدان دوم، میدان سوم، راسته پایه، بازار ابزارهای نوین مالی، بازار مشتقه و میدان مشارکت‌های کوچک و متوسط. شرایط پذیرش و نوع شرکت‌ها در هریک از این بازارها متفاوت است همچنین باتوجه بوسیله ماهیت آن‌ها ریسک سرمایه گذاری نیز داخل این بازارها به تناسب ساده بودن ورود به آن‌ها و کاهش مقررات، افزایش پیدا می‌کند. تو کرهء هوا تحت تفاوت‌های بنیادی‌‌‌ای را که تالار اصلی و فرعی و همینطور میدان دوم بورس با راسته مبدا و دوم فرابورس دارند، مشاهده می‌کنید.شرایط پذیرشبازار بورسبازار فرابورستابلوی اصلی بازار اولتابلوی فرعی میدان اولبازار دومبازار اولبازار دوم حداقل سرمایه ثبت شده شرکت۱۰۰ میلیارد تومان۵۰ میلیارد تومان۲۰ میلیارد تومانیک میلیارد تومان۱۰۰ میلیون تومانحداقل سهام شناور۲۰ درصد۱۵ درصد۱۰ درصد۱۰ درصدپنج درصدحداقل تعداد سهام دارانهزار نفر۷۵۰ نفر۲۵۰ نفر۲۰۰ نفر-حداقل سابقه فعالیت همدستی در صنعت مربوطهسه سالسه سالدو سالحداقل دو سال از زمان بهره برداری با نمایش خدمات گذشته باشدحداقل یک سال از تأسیس آن گذشته باشدزیان انباشتهنداشته باشدنداشته باشدنداشته باشدنداشته باشدبرنامه عملیاتی مناسبی بخاطر خروج از خسارت داشته باشدنسبت حقوق صاحبان سهام به طاس دارایی‌ها۳۰۲۰۱۵۱۵-سودآوریسه دوره منتهی بوسیله اجابت سودآور باشددو پیرامون منتهی به مقبول سودآور باشدیک پرگیر منتهی بوسیله پذیرش سودآور باشدیک دوروبر منتهی به تصویب سودآور باشد-

فرصت‌ها و تهدیدهای حضور استارتاپ‌ها داخل بورس

مذاکره‌های زیادی داخل مورد استارتاپنامیدن همکاری‌هایی شبیه تپ سی و دیجی کالا وجود دارد. چندی معتقدند این شرکت‌ها دیگر آنقدر بزرگ هستند که نتوان به آن‌ها شهرت استارتاپ گفته کرد. اما ماهیت این شرکت‌ها همچنان تا حدود زیادی بوسیله استارتاپ‌ها نزدیک تر است تا شریک‌های بزرگ و سنتی. از این رو باید توجه داشت که این شریک شدن‌ها ماهیتی اساسا متفاوت نسبت به همدستی‌های دیگر حاضر در بورس دارند. به عنوان شهید باهم اتحاد کردن اوبر را در دیدن بگیرید. این شرکت ارزشی بالای یک میلیارد دلار دارد اما همچنان خسران قصبه است. این اتفاق بوسیله پندار ماهیت این شرکت‌ها صورت می‌دهد و نمی‌توان میزان منفعت و ضرر آن‌ها را مانند شرکت‌های عادی و سنتی اندازه گیری کرد.همدستی‌های استارتاپی برپایه ارائه‌ی یک ارزش افزوده لباس می‌گیرند

از طرفی موجودیت این شرکت‌ها تا حدود یدکی وابسته به این است که بتوانند چابکی خود را حفظ کرده و با تغییرات زمان همراه شوند. شرکت‌های استارتاپی عمدتا برپایه نوعی ارزش افزوده بنا شده اند که باهم اتحاد کردن‌های سنتی توان ارائه آن را ندارند. سپس به معاون این بها افزوده شبکه‌‌‌ای از متقاضیان را ابداع می‌کنند. به عنوان مثال یک تاکسی اینترنتی چنانچه نتواند به اندازه کافی شبکه رانندگان یا مشتریان خود را گسترش دهد هرگز نمی‌تواند رشد داشته باشد. این شبکه رانندگان و مشتریان همواره مورد ترساندن از طرف رقیبان است. چنانچه مشارکت رقیبی بتواند قیمت افزوده بیشتری بخاطر مشتریان یا رانندگان ایجاد کند، می‌تواند آن‌ها را بوسیله جانب خود جذب کرده و سهم بیشتری از راسته را کسب کند یا تا اینکه رقیبان را از میدان به در کند.مقاله‌های مرتبط:آموزش بورس از دخول بوسیله بازار تا دریافت کد بورسیکافه بازار در سال جدید وارد بازار بورس می‌شود

همچنین می‌دانیم که هر ارزشی که امروز بود دارد فردا به یک مدل تحول می‌شود. به عنوان مثال زمانی کیسه فضا بخاطر خودروها یک نرخ افزوده وجود ولی امروز تبدیل به یک استاندارد شده است که باید روی هر خودرویی وجود داشته باشد. مشارکت‌های استارتاپی که بود آن‌ها برپایه ارزش افزوده بنا شده باید همواره بوسیله تامل ایجاد ارزش افزوده مازاد باشند تو غیر این صورت مشارکت‌های رقیب می‌توانند آن‌ها را تک ترساندن قرار دهند.

فرق‌های دیگری نیز بین استارتاپ‌ها و شرکت‌های سنتی وجود دارد شبیه: طریق حسابداری آن‌ها، نحوه درآمدزایی، شکل خرج‌ها و... که باعث می‌شود برای واگذاری و ارائه سهام آن‌ها، نیاز به خاطر بیشتر وجود داشته باشد. طبق آمار جهانی بیش از ۷۰ درصد استارتاپ‌هایی که وارد بورس می‌شوند، علامت قزل را موافق نام خویشتن می‌بینند. دلیل این موافقت همچنین ساده است. چراکه اکثر این شرکت‌ها زیان لبالب دارند و برای متعادل کردن این زیان، بورس را بهترین مکان می‌دانند.

ولی حضرت استارتاپ‌ها در بورس تماما ترساندن ازاله بلکه این اتفاق فرصت‌های بیش زیادی همچنین هم برای سهام داران و هم برای خویشتن استارتاپ‌ها ایجاد می‌کند. یکی از این مزایا اضافه سرمایه است. بسیاری از استارتاپ‌ها نیاز بوسیله سرمایه گذاری بیشتر دارند ولی بوسیله فکر ماهیت این شریک شدن‌ها و همینطور وضعیت تنخواه گذاری در حال حاضر، کمتر کسی مهیا بوسیله سرمایه گذاری روی این شرکت‌ها است. بورس می‌تواند یک راهکار مطمئن بخاطر جذب سرمایه توسط استارتاپ‌ها باشد.

همان نعوظ که گفته شد روال حسابداری اکثر استارتاپ‌ها با عادت‌های متعارف حسابداری متفاوت است. جناب در بورس اگرچه نفقه یدکی بخاطر تغییر دفاتر حسابرسی، به استارتاپ‌ها تحمیل می‌کند، فرصتی نیز بخاطر آن‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانند عملکرد مالی خود را به صورت نمونه به سرمایه گذاران ارائه دهند.

یکی دیگر از فرصت‌هایی که بورس بخاطر استارتاپ‌ها مجهز می‌آورد انواع و اقسام معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی است. نیز سهام شرکت‌های فراهم در بورس تهران و فرابورس ایران به نشانی وثیقه در جهیز بانکی کشور پذیرفته می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند با مصرف از سهام خود به ستاندن وام اقدام کنند.

نیز یکی از مشکلات استارتاپ‌ها ارزش گذاری آن‌ها است. بها گذاری روی استارتاپ‌ها به فکر کردن ماهیت متفاوت آن‌ها امر ساده‌‌‌ای نیست. بورس می‌تواند معضل بها گذاری روی این شریک‌ها را حل بطی ء و طی یک عملیات نمایش و تقاضا، ارج واقعی سهام مشخص می‌شود.نظر استارتاپ‌ها چیست؟

در همین راستا سوالاتی را داخل رابطه با ادخال بوسیله بورس و محاکمه‌های استارتاپ‌هایی چون تپ سی، شیپور، دیجی کالا و کافه بازار را مطرح کردیم؛ شیپور و تپ سی با پاسخ به سوالات مطرح شده، سیاست‌های کلی و نگاه خود برای ورود به تالار بورس را تشریح کردند:

مزایای دخول بوسیله تالار بورس برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا چیست؟

تپسی: یکی از عمده ترین مزایای ادخال به بورس، تسهیل تأمین مالی برای استارتاپ‌هاست. چرا که از یک سو، امکان تأمین مالی از راسته ارشد سرمایه مهیا می‌شود و از سوی دیگر، باتوجه به اینکه ارزش گذاری همکاری توسط یک نهاد معتبر و رسمی‌انجام خواهد شد، فرایند تأمین مالی از طریق جذب سرمایه گذار هم تسهیل خواهد شد.

مزیت دوم این است که با دخول به بورس، اعتماد کاربران و جامعه بوسیله همکاری افزایش پیدا کرده و عرض بیشتری تو اجتماع پیدا خواهد کرد، چرا که توسط یک فطرت رسمی‌ارزیابی و تأیید شده و پس از ورود به بورس، شرکت درون معرض نظارت و توجه بیشتری قرار خواهد گرفت.

شیپور: ورود به بورس مزایای بسی زیادی برای استارتاپ‌ها دارد. یک موضوع بحث شفافیت است. درواقع فضای استارتاپی ایران بسیار شفاف نیست. عملیات، اعداد و ارقام، نرخ گذاری‌ها و... زیاد بخاطر عموم براق نیست. این موضوع بی آرامی‌بوسیله سرمایه گذارها برای سرمایه گذاری کمک می‌کند و حزن بخاطر شریک شدن‌های موجود یا استارتاپ‌هایی که درون آینده قصد ادخال به اکوسیستم استارتاپی را داشته باشند، چگونگی روند رشد استارتاپ‌ها را نشان می‌دهد نیز با ایجاد یک سری بنچ مارک به استارتاپ‌های دیگر دستور می‌دهد خود را با شریک شدن‌ها و استارتاپ‌های لیدر میدان مقایسه کنند. از طرفی ابزارهای مفیدی را بخاطر تأمین مالی در اختیار شرکت قرار می‌دهد.

در اساس مدیریتینیز تغییرات رادیکال‌‌‌ای ساختن می‌کند. تا پیش از ورود بوسیله بورس مدیران استارتاپی عمدتا بوسیله رشد استارتاپ و فروش بیشتر فکر می‌کردند ولی پس از ورود به بورس علاوه پهلو رشد باید بوسیله سودآوری همچنین اهمیت بدهند یعنی باید بوسیله یک رشد پایدار و سودآور توجه کنند.

در تک استارتاپ‌ها آیا ترجیح پهلو این است که سرمایه‌ی مورد نیاز از طریق بورس جذب شود یا از طریق تنخواه گذارهای خارج از بورس؟ جذب سرمایه از روال بورس چه مزایایی داخل مقایسه با جذب تنخواه از عادت سرمایه گذار خارجی دارد؟

تپسی: استارتاپ‌ها برای نمو بیشتر، خواه باید سرمایه گذار جذب کنند خواه بیدار بورس شوند. وقتی شریک‌های اینترنت محور جهان را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این شرکت‌ها خواه یک سرمایه گذار دارند که کمی‌از سهام آن‌ها را خریداری کرده یا وارد بورس شده اند. همگی استارتاپ‌های دنیا متشابه اوبر، آمازون و ... وقتی از یک سایزی بزرگتر شدند، حتما وارد بورس شده اند و گریزی جز طی کردن این خوش نویسی نیست. اما اینکه تأمین سرمایه از ضابطه بورس جذاب تر است خواه سرمایه گذاری بیرون از بورس، این موضوع تا حد زیادی وفاق بوسیله وهله تکلیف استارتاپ دارد. در مراحل اولیه شکل گیری، طبیعتا ادخال بوسیله بورس امکان پذیر حلق و مشخص تیمار حلق که آیا استارتاپ می‌تواند بوسیله فعالیت ادامه بدهد یا خیر.

بعد از پیوستن به یک سکون نسبی، استارتاپ‌ها می‌توانند مسبوق بورس شوند. تو این مرحله، جذب سرمایه از طریق بورس جذاب تر است چرا که شرکت یک بار توسط یک نهاد عفیف و رسمی‌ارج گذاری می‌شود و نیاز بوسیله چانه زنی هر باره با سرمایه گذار درون مورد ارزش انبازی حلق. نیز میزان جذب تنخواه‌‌‌ای که می‌توان در زمان کوتاه از عادت بورس انجام داد، بیشتر است.

مجید آنت، مدیرمالی شیپور: منابع مالی خارج از بورس خشک شده اند

بوق: جذب سرمایه از بورس یا خارج بورس در کلیت حکم بی اندازه اختلاف ابداع نمی‌درنگ. هرچند به دید می‌رسد جذب سرمایه داخل فضای بورس خیلی راحت تر باشد، خصوصا باتوجه به هجوم نقدینگی که در بازار سرمایه شاهد هستیم که این موضوع غم رایج نظر استارتاپ‌ها و هم مرسوم رویت نهادهای حاکمیتی و سازمان بورس است. بیرون از بورس بعد از دوره گشایشی که در بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ اتفاق افتاد امروز با بی آب شدن منابع مواجه هستیم. سرمایه گذارهای اجنبی دیگر داخل کشور حضور ندارند و سرمایه گذارهای داخلی هم خیلی از منابعشان را مصرف کرده اند. بوسیله غیر از این، دیگر مزیت بورس این است که در بورس نقدشوندگی وجود دارد. مشکلی که تو مدل‌های تنخواه گذاری فاند-ریزینگ (fund-raising) وجود دارد این است که سرمایه گذار نمی‌تواند هرزمان که ترانه کرد، بیرون شود و به واژه منابعش قفل می‌شود. اما در بورس اینطور حلق. درون بورس اگر بی تا منابع مازاد داشته باشه خبردار می‌شود و اگر به نشانی مثال دو هفته بعد با کسری منابع مواجه شود خارج می‌شود. این نقدشوندگی برای سرمایه گذارها هنگفت جذاب است. کار بزرگ نقدشوندگی سهم و انبازی را هم کاهش می‌دهد که این موضوع تو بالا رفتن بها سهام‌های استارتاپی قطعا بسی مؤثر است.

آیا ادخال یک استارتاپ و شرکت نوپا به تالار بورس معافیت‌های مالیاتی برای این شریک تو اثر دارد خواه خیر؟

تپسی: شرکت‌هایی که در بورس و فرابورس پذیرفته می‌شوند، به ترتیب ۱۰ درصد و ۵ درصد از تقلیل مالیاتی تشویقی برخوردار خواهند شد. احتمالا تفاوتی بین باهم اتحاد کردن‌های استارتاپ و سایر باهم اتحاد کردن‌ها بود ندارد و بر همین منوال رفتار خواهد شد.

کرنا: باتوجه به اینکه شرکت نای دانش شالوده سنخ یک است. بخشودگی مالیات بر درآمد ۱۰۰ درصدی طبق قانون موجود دارد. بنابراین ورود شیپور به بازار تنخواه مزیتی از این موجب خلق کردن نمی‌یواش. چون تخفیفات مالیات بورس و فرابورس ۱۰ و ۲۰ درصد مالیات است که باتوجه به وضعیت شیپور مزیتی لحاظ نمی‌شود.

داخل صورت نمایش‌ی سهام شرکت در بورس چه تغییری درون فرایند مدیریت ابداع شده و این تغییرات تا چه قطع خلاقیت و زیرکی داخل سازمان را تحت تأثیر صبر خواهد داد؟

تپسی: این موضوع بستگی به میزان سهامی‌که در بورس نمایش می‌شود دارد. نمایش پاره کمی‌از سهام همکاری در بورس، مثلا حدود ۱۰درصد، تغییری درون ساختار و فرایندهای مدیریتی شرکت خلق کردن نخواهد کرد. اما آنچه مسلم است، باتوجه به اینکه بازرسی پیاده شدن فعالیت شرکت افزایش می‌یابد و حسابرسی دقیق لطافت عمل خواهد شد، یک سری فرایندهای نظارتی بوسیله فرایندهای شرکت اضافه می‌شود.

کرنا: باتوجه به اینکه برنامه ارجاع بلوک مدیریتی فعلا در اذن کار قرار ندارد. (البته داخل دنباله امکان دارد تغییراتی رخ بدهد) در حال حاضر انتظاری بخاطر تغییرات مدیریتی قابل توجه نداریم و در مجموع غم نگاه سرمایه گذاران کرنا حتی داخل عرضه اولیه بوسیله این عارض است که کلکسیون تنخواه گذاران نهادی و حقوقی‌‌‌ای که می‌توانند در مقاومت ارزش شرکت مؤثر باشند، افزایش شوند. اما اینکه سهم این مجموعه‌ها چقدر باشد فعلا روبرو نیست. علاوه کنار این سرمایه گذارهای فعلی غصه اراده خروج تمام از مجموعه را ندارند و نهایتا درصدی از سهام گیرایی را تو ارائه اولیه یا پیش از آن نقد خواهند کرد.

چه خرج‌های مازادی طی فرایند‌ی ورود به بورس بوسیله شرکت‌ها تحمیل شده و این هزینه‌ها بیشتر در چه حوزه‌هایی است؟

تپسی: مهم ترین هزینه‌ی مازاد، هزینه حسابرسی و حسابداری درست و اصولی است. بسته به اینکه استارتاپ‌ها در کشش سال‌های فعالیت خود، چقدر منظم و مطابق با استانداردهای حسابداری و مالی ایفا کرده باشند، این نفقه متفاوت خواهد بود. هرچقدر عملکرد مشارکت‌ها در حوزه مالی بیشتر مطابق با اصول و استانداردها باشد، هزینه‌های مازاد آن‌ها برای دخول به بورس کم خواهد بود.

تپسی باتوجه به اینکه از ابتدا، در حوزه مالی مطابق با استانداردها ایفا کرده است، در این مبنا متحمل نفقه مازادی نشده و فرایند ادخال به بورس را تیمار زننده نم طی کرده است.

شیپور: یک سری نفقه‌ها، خرج‌های پذیرش و عرضه است. به نشانی مثال کارمزد پذیرش فرابورس خواه بورس که خوب عددهایی که باید پرداخت شود. یا نفقه‌های نایب پذیرش خرج برگزاری جلساتی مثل خبر انبازی و... که در کمیت چند صد میلیون تومان برای شیپور نفقه خواهد داشت غیر از این بی آرامی‌سالانه هزینه‌‌‌ای برای برگزاری مجامع اضافه خواهد شد. خرج‌هایی تیمار تو موجب ارتقای ساختار حسابداری و ساختار گزارشگری مالی و کنترل‌های تویی خود شرکت هست که باید افزایش شود.

قضیه حسابداری تو یک استارتاپ و شرکت نوپا با استانداردهای حسابداری لازم برای دخول بوسیله بورس چه تفاوت‌هایی دارد؟

تپسی: شاید مهم ترین تفاوت به نحوه ثبت اموال‌ها داخل استارتاپ‌ها برگردد چرا که بخش جلال از اموال‌های استارتاپ‌ها و باهم اتحاد کردن‌های مبتنی بر پلتفرم، دارایی‌های نامشهود است، ولی در اصول و استانداردهای حسابداری بورس، سازوکار مشخصی برای ارزش گذاری دارایی نامشهود حیات ندارد.

بوسیله عنوان مثال، در بیرون از ناحیه ساز و کارهایی بخاطر ثبت ارج برند در صورت‌های مالی وجود دارد و نهادهایی برای گلچین ارزش برند وجود دارند ولی درون ایران، این طور ساز و کاری حیات ندارد.

نای: معمولا استارتاپ‌های نوپا محل بحث شان حسابداری تراشیدن. بیشتر تمرکز این استارتاپ‌ها درواقع باقی ماندن و رشد کردن است تا بتوانند بوسیله یک خال ثبات برسانند بعد موضوع حسابداری جلال روبرو می‌نرم. اما در شیپور قصه تفاوت دارد. نای سال‌ها است سیستم حسابداری داشته و این سیستم حسابداری درون گذر زمان به رخساره مداوم تقویت شده است. حسابرس معتمد بورس که جزء سه حسابرس بزرگ ناحیه است، صورتهای مالی شیپوری را در سه سال اخیر حسابرسی کرده و می‌یواش و از منظر گزارشگری مالی، وضعیت حسابداری، وضعیت مالیات و الزامات قانونی که باید رعایت شود نای در بین استارتاپ‌های ایران من اندیشه می‌کنم (چنانچه بهترین نباشد) بخش یکی دوتای اول قطعا خواهد بود.

چه سیاستی را برای دخول به تالار بورس اولویت می‌دهید؟ داشتن سهام شناکننده بالا خواه شناور پایین؟

تپسی: شناوری پایین، چرا که در این حالت ساختار و چابکی فعلی همدستی تا حد امکان حفظ می‌شود. تپسی ورود به بورس را مسیری برای رشد و توسعه خودش می‌بیند بنابراین با حداقل شنا وارد خواهد شد تا ساختار مدیریتی شرکت حفظ شود.

نای: سیاست کلی سهامدارها عرضه اشتراکی سهم خیلی اهمیت از همکاری نیست. البته طبیعتا درصدی از سهام شرکت ما بوسیله نشانی سهام شناگر به سرمایه گذارهای اصلی نمایش خواهد شد، منتهی اینکه سهام بزرگی عرضه شود، اینطور نیست. چراکه سرمایه گذاران حقیقی نواسانات نفیس زیادی را بوسیله تسهیم تحمیل می‌کنند و معمولا رفتارهای هیجانی تری را داخل این تیپ تنخواه گذار (یا حتی یک سری سرمایه گذارهای حقوقی که نگاه‌های سفته بازانه نم دارند) می‌بینیم. این نوسانات، کار بزرگ تسهیم را افزودن می‌دهند. نگاه نای این گونه نیست. یعنی تمایل داریم که نوسانات غیرمنطقی قیمت سهام در بازار تنخواه داخل رنج معقولی حیات داشته باشد. بنابراین شناوری خیلی فوقانی نخواهد بود.

طی سال‌های گذشته، مدیران اغلب استارتاپ‌ها باور داشتند که قوانین بورس ایران مدرن حلق و برای دخول انبازی‌های نوپا باید تغییراتی در این قوانین اعمال شود؛ آیا این قوانین تغییر یافته یا شرکت‌های نوپا ساختار خود را برای ورود به بورس تغییر داده اند؟

تپسی: تغییری در قوانین بورس پیوستگی نیفتاده اما باتوجه به اینکه خویشتن نهاد بورس غصه مایل به حضرت استارتاپ‌ها است، گفتمان مثبتی شکل گرفته و تو حال پیشرفت هستیم. تپسی به نشانی یکی از مقدماتی باهم اتحاد کردن‌هایی که از اکوسیستم استارتاپی قصد ورود به بورس را دارد، در حال هموار کردن مسیر برای سایر همدستی‌های این حوزه است و پر اب ترین کاری که پیش روی ماست، آشنا کردن سازمان بورس با مفاهیم استارتاپی و مفاهیمکسب و کارهای پلتفرمی‌است.

شیپور: در سال‌های اخیر قوانین موسسه بورس و شریک بورس یا فرابورس تغییرات خیلی عمده‌‌‌ای در این راستا نداشته و نمی‌توان گفت تبدیل چشمگیری ایجاد شده است. ولی موضوعی که الان بیشتر اهمیت دارد این است که تمایل از سمت مجموعه‌های مرتبط با بورس برای ادخال شرکت‌های جدید بوسیله پلتفرم بورس بیشتر شده خصوصا باتوجه به این فضایی که الان بوجود آمده دوستان تمایل دارند که استارتاپ‌ها و انبازی‌های بیشتری بوسیله بورس وارد شوند. انبازی‌ها نیز بالغ تر شده و بی نهایت از استانداردها و الزامات را پیاده سازی کرده اند. الان موردهایی داریم که شریک‌های استارتاپی به سودآوری مفرط نزدیک شده خواه حتی سودآور شده اند. از منظر جریانات نقدی وضعیت مثبتی دارند. داخل عملیات انبازی‌ها هم خوب بهبود ساختن شده است. یک برآیند از مجموع این عوامل باعث شده تا شرایط مناسب تر باشد. هرچند اکثریت قریب به موافقت استارتاپ‌ها همچنان همه الزامات مطلوب اداره بورس را ندارند. اما حداقل‌های عرضه در بورس را چندی از استارتاپ‌ها به آن رسا اند و الان هم در شرف دخول به بورس هستند.

خراج گیری

همان طور که گفته شد ورود استارتاپ‌ها بوسیله بورس علاوه پیاده شدن مزایایی که برای تمام طرف‌های درگیر (سرمایه گذار، سازمان بورس و استارتاپ‌ها) دارد، معایب و مشکلاتی نیز ایجاد می‌بطی ء. در این بین بلوغ شرکت‌های استارتاپی و همینطور کمک‌های دایره بورس می‌تواند راهگشا باشد. یکی از مساعدت‌هایی که اداره بورس می‌تواند درون این رویه نمایش دهد ایجاد زیرساختی مناسب برای درنظرگرفتن اموال‌های نامشهود خیر تنها استارتاپ‌ها بلکه کامل شرکت‌های موجود درون بورس است. قطعا این نوع تغییر می‌تواند فرق‌های چشمگیری در ارزندگی سهام شرکت‌ها ایجاد کند. همچنین اداره بورس می‌تواند از تجربه‌های قاهر و حتی ناموفق کشورهای دنیا یادگیری محزون و این امتحان‌ها را در مورد اجابت تصرف وکارهای نوپا داخل ایران به کار ببندد.

از طرفی استارتاپ‌ها همچنین باید با قوانین بورس آشنایی بیشتری کسب کنند. می‌دانیم تأمین سرمایه از طریق بورس بوسیله قرار امکان پذیر نیست و قوانین محدود کننده زیادی برای تأمین سرمایه از بورس برسر راه شرکت‌ها قرار دارد. اما قطعا این شرکت‌ها می‌توانند با مدیریت بهتر و ایجاد برنامه‌های درآمدزایی مؤثرتر داخل کنار حضور در میدان سرمایه بوسیله پیشرفت بالاتری مشت روشن کنند.

داخل مجموع به نظر می‌رسد پیشگاه شرکت‌های استارتاپی در بورس اگر به شیوه اصولی عمل گیرد قطعا جهشی رو به جلو خواهد بود که می‌تواند بوسیله سود طولانی طرف‌های حاضر در میدان بورس باشد. اما نه همدستی‌ها و نه اداره بورس نباید در همین عمه متوقف شوند. سازمان بورس باید بستر مناسب رطوبت برای حضور انبازی‌های دیگر فراهم درنگ همچنین این دایره می‌تواند با به روزرسانی بعضی قوانین بوسیله شرکت‌های نوپا درون جذب سرمایه بیشتر کمک یواش. متاسفانه بستر کنونی بازار سرمایه بیشتر از اینکه روند جذب تنخواه برای شرکت‌ها را تسهیل کند، به راسته سوداگری سهام مادون می‌زند. در طرف دیگر شرکت‌ها نیز باید با افزایش سعی خود درون راستای سودآوری می‌توانند باعث رونق بیشتر بازار سرمایه شوند. امید است آینده طوری رقم بخورد که تو نهایت به پیشرفت و تعالی صنعتی درون ملک بیانجامد.بیشتر بخوانید:سهام رحم چیست و آزادسازی سودا و فروش آن بوسیله چه معنی است؟حذف چهار صفر از پول ملی ایران آغازگر اصلاحات رادیکال در صرفه جویی کشور خواهد بود؟قیمت منفی نفت بوسیله چه معناست، چرا رخ داد و چه تبعاتی درون معلول دارد؟تعطیلی‌های سراسری به کنترل بهتر بحران‌های اقتصادی کمک می‌کنداقتصاد تو سراشیبی کرونا؛ آیا فرصت نجات از بحران اقتصادی از دست رفته است؟

بهترین اعمال در شب قدر
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 63
  • بازدید کننده امروز : 64
  • باردید دیروز : 14
  • بازدید کننده دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 160
  • بازدید ماه : 368
  • بازدید سال : 368
  • بازدید کلی : 71863
  • کدهای اختصاصی